De queeste naar de advocaat-medewerker

Wil je een vacature door ons laten invullen? Neem vrijblijvend contact op. We horen graag meer over de specifieke wensen en denken met je mee.

Bel ons op: 033 – 467 1001

Zoek een vacature

Vind
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Een zoektocht naar een advocaat-medewerker M&A, 6 tot 8 jaar ervaring. Een profiel wat zo’n beetje heel Nederland zoekt.. Wat gebeurt er als een advocatenkantoor wil doorgroeien en iemand zoekt die, ondanks de hoge concurrentie, echt past bij de bedrijfscultuur? Onze opdrachtgever, een relatief jong kantoor op de Zuidas, met een duidelijke visie, focus en profilering, had zelf al de nodige werving- en searchactiviteiten ondernomen, alvorens wij werden gevraagd hen te ondersteunen.

Het is niet vreemd dat de eigen recruiters van dit advocatenkantoor moeite hadden een geschikte kandidaat te vinden. De afgelopen jaren valt een behoorlijke toename te constateren aan advocaten die de overstap maken naar het bedrijfsleven. Relatief jonge advocaten die na een periode van 4 tot 8 jaar de advocatuur verlaten en daarmee de kantoren met een vraag naar advocaat-medewerkers opzadelen.

Dit ongewenste verloop veroorzaakt een behoorlijke druk op het werven van ‘partner-materiaal’: talenten, die uiteindelijk bepalend zijn voor het succes en de toekomst van een kantoor. Wanneer een kantoor de wind in de zeilen heeft, neemt deze druk dermate vormen aan dat een beroep wordt gedaan op een (specialistische) intermediair.

Na ontvangst van het profiel en een korte telefonische toelichting hebben wij het kantoor kunnen overtuigen van het belang van een aanvullende, uitgebreide intake. Daarbij hebben we met name naar de doelstellingen van de praktijkgroep, de verwachtingen en het perspectief gekeken en (kort) kennis gemaakt met de partner en collega’s van het team. In ons jargon: we brengen de context van de vacature in beeld.

Een goed onderhouden netwerk is goud waard

Het uitzetten van het functieprofiel voor een advocaat M&A op de bekende jobportals levert helaas niet meer het gewenste resultaat, zoals ook de recruiters inmiddels hadden ervaren. Een goed onderhouden netwerk, aangevuld met een gerichte search daarentegen wèl. Als gevolg van onze wekelijkse gesprekken met zich oriënterende advocaten hebben we een goed beeld van mogelijk beschikbare advocaten. Intrinsiek gemotiveerde potentials die om verschillende redenen (cultuur, specialisatie, partnerperspectief) hun huidige kantoor willen verlaten en invulling zoeken van hun wensen en ambities. Maar daar vanzelfsprekend niet mee te koop lopen.

Op basis van het profiel en de context konden wij al snel de koppeling maken met een kandidaat die wij redelijk recent gesproken hadden: Max. Thans werkzaam bij een gerenommeerd angelsaksisch kantoor, maar naar zijn mening een plek waar te weinig perspectief geboden werd. Na een toetsing van de wensen en mogelijkheden van het kantoor bij Max, bleek bij de eerste kennismaking met de partner sprake van de juiste match. Vervolgens uiteraard nog een aantal gespreksrondes en de nodige onderhandelingen over het arbeidsvoorwaardenpakket en de te volgen route naar het partnerschap. Uiteindelijk is na een traject van 3-4 maanden overeenstemming bereikt en is Max gestart.

Inmiddels zijn we bijna aan het einde van het jaar en kunnen we melden dat Max zijn targets zal gaan halen en beide partijen uitermate tevreden zijn over de samenwerking. Daarnaast houden wij het profiel van de later dit jaar gewenste advocaat-medewerker Vastgoed voor het kantoor de komende periode top of mind bij onze gesprekken met zich oriënterende advocaten.

De belangrijkste redenen waarom deze case met succes is afgerond hebben te maken met het feit dat goede advocaat-medewerkers niet meer zoeken op de oude, bekende, jobportals, maar in gesprek gaan met intermediairs zoals T&P Legal. Dit betekent dat wij een bestand hebben met potentiële kandidaten die nergens anders te vinden is. Een andere reden is de openheid van Max enerzijds, en onze selectieprocedure anderzijds. Door onze gesprekken werd ons heel duidelijk wie hij was en wat hij wilde, en konden wij snel inschatten of Max een juist match was, waardoor de opdrachtgever eigenlijk aan één gesprek genoeg had.

Duurzame invulling

Bij de invulling van een vacature door middel van werving en selectie, gaat T&P Legal altijd uit van een duurzame invulling. Bij advocaten of juristen die puur op basis van CV worden gematched is er een grotere kans dat zij na een paar jaren, soms zelfs maanden, weer vertrekken. In bovenstaande specifieke case hebben wij een werkwijze gehanteerd die het meest passend was bij deze opdracht. Bij elke nieuwe opdracht kijken wij echter opnieuw wat de best passende werkwijze zal zijn, omdat wij geloven in maatwerk. Ben je benieuwd hoe T&P Legal jou kan helpen aan een ingevulde vacature? Neem contact met ons op.

Meer weten? Bel met Willem Gentenaar voor een vrijblijvend gesprek: 06 – 12 97 68 93.

Deel dit artikel

Geïnteresseerd?

Willem Gentenaar
Adviseur / Partner
Bel mij Mail mij

Overige Cases